Met het Verkeersbureau Zorg delen we onze brede kennis en ervaring met anderen en maken deze praktisch toepasbaar. We willen hiermee een brug slaan tussen de wereld van de zorg en het bedrijfsleven. Vanuit de opvatting dat we met z’n allen maatschappelijk verantwoordelijk zijn om de zorg betaalbaar te houden en werkende mantelzorgers vitaal te houden. Hieronder hebben we aangegeven vanuit welke visie we werken en op welke wijze we in dialoog met stakeholders maatschappelijke impact willen realiseren.
-
Uit onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau (2019) blijkt, dat 1 op de 4 werknemers mantelzorger is, waarbij
- 20% van de werkende mantelzorgers > 8 uur zorg per week verleent
- 1/3 van de werkende mantelzorgers zijn leidinggevende hierover niet op de hoogte heeft gesteld
- het aantal werkende mantelzorgers 2 keer zo groot is dan leidinggevenden denken
- 25% van de werkende mantelzorgers moeite heeft met de combinatie van het werk met mantelzorg en 15% het (heel) slecht kan combineren
- 23% van de werknemers die langdurig mantelzorger zijn, minstens 2 weken per jaar ziek is
- 82% van de mantelzorgers 1-7 uur per week bezig is met zorgregeltaken
Als we deze cijfers combineren met gegevens van het CBS dan zijn er in Nederland circa 1,5 miljoen werknemers die werk met zorgtaken combineren. Hiervan kunnen 218.850 werknemers het werk met mantelzorg (heel) slecht combineren. Als die laatste groep zich twee weken ziek meldt leidt dit tot € 700 miljoen aan verzuimkosten voor de werkgevers (uitgaande van een dienstverband van 32 uur per week en € 400 aan verzuimkosten per dag).
-
Voor mantelzorgers die naast hun gewone werk veel tijd kwijt zijn met het regelen van zorg biedt Verkeersbureau zorg een oplossing. Onafhankelijk zijn en zelf regie hebben over je leven. Dat wil toch iedereen? Als ervaringsdeskundigen weten wij dat dit moeilijk wordt als je te maken krijgt met een beperking, ziekte of ouderdom. Je komt in een complexe wereld waarin wetten, regels en professionals bepalen waar je recht op hebt en wat goed voor je is. Het kost veel tijd en frustratie om de juiste zorg te regelen. Tijd die je niet kunt besteden aan je werk. Verkeersbureau Zorg kent de taal van professionals en de weg naar instanties.
Missie: Wij streven naar een maatschappij waarin mensen zowel kunnen mantelzorgen, als ook volwaardig werknemer kunnen zijn. We willen bijdragen aan de eigen regie in het dagelijks leven van werkende mantelzorgers.
Visie: Dit doen we door werkgevers een programma aan te bieden waarin we bemiddelen tussen werkende mantelzorgers met hun behoeften en werkgevers met hun prioriteiten.
Strategie: We stellen brede en actuele kennis over de zorg beschikbaar, vanuit een onafhankelijke positie en op een laagdrempelige manier. Zodat de zorg snel is geregeld en mantelzorgers met een gerust gevoel aan het werk kunnen blijven.
Via de werkgever krijgen de werknemers toegang tot de Ontzorgwijzer. Dit is een website waarop werknemers alle informatie kunnen vinden die ze nodig hebben om de zorg beter te regelen. Daarnaast kunnen ze hier ook persoonlijke begeleiding en tips krijgen door vragen per mail te sturen of een telefonische afspraak te maken met een medewerker van Verkeersbureau Zorg. Daarnaast kunnen ze gebruik maken van een Ontzorgtraject. Dan komt een geregistreerd mantelzorgmakelaar van Verkeersbureau Zorg bij de werknemer thuis op bezoek om alle mogelijkheden in de persoonlijke situatie op een rij te zetten.
Op deze wijze willen we voor werkende mantelzorgers de volgende impactdoelen bereiken:
- Een optimale balans tussen werk en privé
- Een optimale zorgsituatie voor de naaste
- Kennis over en passend gebruik van verlofregelingen
- Kennis over en passend gebruik van vormen van flexibel en thuis werken
- Voorkoming of vermindering van ziekteverzuim
Op deze wijze willen we voor werkgevers de volgende impactdoelen bereiken:
- Verbetering van de productiviteit
- Verhoging van de omzet
- Een medewerker vriendelijk imago
-
Voor Verkeersbureau Zorg zijn werkgevers en gemeenten twee belangrijke stakeholders waarvoor we een verandering willen realiseren. In onderstaand verandermodel (Theory of Change, TOC) hebben we beschreven welke impact we bij deze stakeholders willen realiseren.
WERKGEVERS GEMEENTEN IMPACT Werkgevers ervaren de voordelen van mantelzorgvriendelijk beleid: Gemeenten ervaren de voordelen van de ondersteuning bij werkgevers: – vitalere medewerkers – minder cliëntondersteuning vanuit de gemeente nodig – tevredener medewerkers – lagere kosten voor mantelzorgondersteuning – hogere productiviteit – een groter deel van de burgers (cliënten en mantelzorgers) wordt bereikt – lager ziekteverzuim – bredere maatschappelijke bewustwording – beter imago Gemeenten verwijzen werkgevers naar dienstverlening van Verkeersbureau Zorg OUTCOME Werkende mantelzorgers zijn beter in staat om hun werk met zorgtaken te combineren Gemeenten hebben een goed beeld van de inhoud en impact van de dienstverlening met de Ontzorgwijzer en Ontzorgtrajecten OUTPUTS Aantal werkgevers waarmee we in contact zijn Aantal gemeenten waarmee we contact hebben Aantal werkgevers dat ons een opdracht heeft gegeven Aantal gesprekken dat we hebben gevoerd met gemeenteambtenaren Aantal werknemers waarvoor we de diensten aanbieden Aantal werkende mantelzorgers dat is geholpen: – aantal vragen per mail beantwoord – aantal telefonische gesprekken gevoerd – aantal ontzorgtrajecten gestart ACTIVITIES Ontzorgwijzer: Gesprekken met ambtenaren waarin we informatie verstrekken over: – 24/7 toegang tot website – inhoud van de Ontzorgwijzer en Ontzorgtrajecten – vragen beantwoorden per mail of telefonisch gesprek – aantal bedrijven dat onze diensten afneemt en ervaringen hiermee – rapportage aan werkgever – knelpunten en tips die voor gemeenten waardevol zijn Ontzorgtraject: – uitgebreide individuele ondersteuning -
Bijhouden directe resultaten (outputs)(sinds september 2019)
Via een digitaal overzicht houden we een overzicht bij van alle contacten die we hebben gehad met de verschillende stakeholders (zoals werkgevers en gemeenten). Van elk gesprek maken we een kort verslag.
Voor de contacten met de werknemers hebben we in de Ontzorgwijzer een registratiesysteem ontwikkeld waarin we het aantal contacten, soort contacten (vragen per mail, telefonische gesprekken en Ontzorgtrajecten) en inhoud van de vragen en antwoorden bijhouden.
Bij alle werknemers die de besloten website bezoeken stellen we een aantal vragen op het moment dat deze werknemers zich registreren. Deze antwoorden presenteren we op anonieme wijze per werkgever. Op deze manier krijgt de werkgever inzicht in welke mate werknemers mantelzorger zijn en (over)belast.
Daarnaast analyseren we via Google Analytics het gebruik van de website.
Meten missie-gerelateerde effecten meten (vanaf januari 2020)
We hebben per mail en telefonische gesprekken contact met de werkende mantelzorgers. We horen welke vragen ze hebben en geven hen antwoorden. We houden met hen contact om te weten wat ze hebben gehad aan de dienstverlening (zoals: was het antwoord helder, hebben we ze verder geholpen, wisten ze wat ze moesten doen, heeft het resultaat opgeleverd zodat ze het werk en de zorgtaken beter kunnen organiseren). Hiervoor ontwikkelen we enkele vragen die we na afloop van elk contact aan de werknemer stellen.
Per werkgever maken we een rapportage waarin we de effecten beschrijven. Dit zijn met name kwalitatieve gegevens. Indien mogelijk koppelen we hieraan ook kwantitatieve gegevens over (ziekte)kosten en productiviteit. Hierbij maken we tevens gebruik van de Maatschappelijke prijslijst van de Effectencalculator. Op deze manier proberen we de impact ook kwantitatief in beeld te brengen.
Werken aan volledig inzicht en steviger onderbouwing (vanaf januari 2021)
Op basis van de gegevens die we gedurende een het eerste jaar verzamelen maken we een totale rapportage met een effectbeschrijving voor alle bedrijven gezamenlijk. Indien zinvol maken we hierin onderscheid naar verschillende bedrijven om aan te geven dat de effecten verschillen per bedrijf en inzicht te krijgen in onderliggende oorzaken.
-
Voor Verkeersbureau Zorg zijn verschillende stakeholders relevant. Onderstaand schema geeft een overzicht van deze stakeholders met een korte beschrijving van hun rollen en de wijze waarop we met deze stakeholders in dialoog zijn.
Stakeholders Rol Waarom belangrijk Hoe en waarover betrekken Werkgevers Klant Realiseren van omzet en impact 3-maandelijks overleg Resultaten dienstverlening Ontwikkeling mantelzorgvriendelijk beleid Werkende mantelzorgers Gebruiker Realiseren van impact Dagelijks contact Inhoud dienstverlening Zorgvragers Indirecte gebruiker Realiseren van impact Dagelijks contact Inhoud dienstverlening Gemeenten Intermediair Realiseren van impact halfjaarlijks overleg Gemeentebeleid Wet- en regelgeving Stichting Werk en mantelzorg Sparring partner Onderhoud uitbreiding van expertise Jaarlijks overleg Lobby Wet- en regelgeving Landelijke beleid Beroepsvereniging mantelzorgmakelaars (BMZM) Sparring partner Onderhoud uitbreiding van expertise Jaarlijks overleg Lobby Inhoud dienstverlening Landelijk beleid MantelzorgNL Sparring partner Onderhoud uitbreiding van expertise Jaarlijks overleg Lobby Inhoud dienstverlening Landelijk beleid Mantelzorgmakelaars Samenwerkingspartner Opschaling dienstverlening 3-maandelijks overleg Inhoud dienstverlening Acquisitie Samenwerking Arbodiensten Samenwerkingspartner Opschaling dienstverlening jaarlijks overleg Inhoud dienstverlening Resultaten dienstverlening Wehelpen Samenwerkingspartner Opschaling dienstverlening halfjaarlijks overleg Inhoud dienstverlening Samenwerking Op basis van de mate van invloed en mate van belang hebben we deze stakeholders gerangschikt naar vier typen stakeholders.
Lage prioriteit stakeholders:
Deze stakeholders zijn belangrijk om in beschouwing te nemen. Met name als ze in staat zijn om bronnen te leveren die andere stakeholders niet hebben. Het betreft: Stichting Werk en Mantelzorg, BMZM, MantelzorgNL, Mantelzorgmakelaars en Arbodiensten.Belangrijke stakeholders:
Deze stakeholders hebben de meeste invloed op de groei van de dienstverlening. Het is van belang om hen geïnformeerd te houden en te consulteren, zodat ze hun steun blijven leveren. Het betreft: gemeenten en Wehelpen.Sleutel stakeholders:
Deze stakeholders hebben het meest baat bij onze dienstverlening. Hoewel ze weinig invloed hebben op de dienstverlening hebben ze goed inzicht in de manier waarop we onze dienstverlening kunnen vormgeven om zo goed mogelijk onze doelen te bereiken. Het betreft: werkende mantelzorgers en zorgvragers.Cruciale stakeholders:
Deze stakeholders moeten volop betrokken worden om de dienstverlening tot een succes te maken. Het is van belang om met deze stakeholders samen te werken om er zeker van te zijn dat onze visie, strategie, resultaten en doelen met elkaar verbonden zijn. Het betreft werkgevers en verzekeraars.Deze matrix verfijnen we de komende jaren op basis van de ervaring met onze dienstverlening. Mogelijk komen er relevante stakeholders bij en/of blijken de rollen van bepaalde stakeholders anders te zijn dan vooraf ingeschat.