Hulp bij een afwijzing van een traplift-aanvraag
Op een middag krijg ik een telefoontje vanuit het midden van het land. Suus belt namens haar 90-jarige vader. Hij woont in Twente in de ouderlijke woning, waar zij zelf is grootgebracht. De vader van Suus, de heer Geurtsen, heeft dit jaar al twee keer in het ziekenhuis gelegen vanwege hartproblemen. Ook is hij behoorlijk slecht ter been. Om in zijn eigen woning te kunnen blijven wonen, is een goed werkende traplift nodig.
Meer dan 25 jaar geleden is er al een traplift geïnstalleerd in het huis. Deze werd gebruikt door de invalide moeder van Suus, die inmiddels is overleden. De traplift heeft het altijd prima gedaan en sinds de heer Geurtsen thuis is uit het ziekenhuis is hij de lift gaan gebruiken. Dit ging een paar weken goed, maar nu is de lift kapot. Een monteur van de traplift constateert dat deze niet meer te repareren is bij gebrek aan onderdelen.
Eerste aanvraag voor een (ombouw van de) traplift
De heer Geurtsen heeft zelf contact opgenomen met de gemeente. Eerst heeft hij gebeld, waarna hij een brief schreef met het verzoek om een gesprek. Er is geen gesprek geweest, maar er is wel iemand naar de trap komen kijken. Diens conclusie was dat de lift omgebouwd kan worden. Een andere mogelijkheid is het laten plaatsen van een nieuwe traplift. Omdat beide opties enkele duizenden euro’s kosten heeft de heer Geurtsen een aanvraag ingediend bij de gemeente. Deze aanvraag is afgewezen, omdat er al een traplift is in zijn eigendom.
Heroverweging van het besluit
Vanwege zijn lichamelijke conditie kan de heer Geurtsen niet zonder traplift. Hij staat nu op het punt om de ombouw zelf te betalen of een nieuwe lift te bekostigen. Suus heeft echter het gevoel dat de gang van zaken niet klopt en dat de gemeente niet juist heeft gehandeld. Ze vraagt me dan ook of ik haar vader kan helpen. Hij heeft alle relevante documenten in huis en – zo zegt Suus – is prima in staat om zelf zijn verhaal te vertellen.
Een spoedaanvraag op basis van de juiste documentatie
Ik spreek af om diezelfde avond nog bij haar vader langs te gaan. Op mijn afspraak tref ik een charmante 90-jarige man die heel goed weet wat hij wil. Nadat de heer Geurtsen zijn verhaal doet, leg ik hem uit welke keuzemogelijkheden hij heeft.
- Hij kan zelf een bedrijf opdracht geven tot ombouw van de lift, maar voor de gemeente is er dan zeker geen reden meer om een positief besluit te nemen op de aanvraag voor (ombouw van) een traplift.
- Hij kan ook kiezen voor uitstel, maar dan heeft hij óók een probleem. Het dagelijks trap lopen kost hem veel energie en levert pijn en ongemak op. Uiteindelijk kan dit zelfs gevaarlijk zijn.
Voor de heer Geurtsen voelt dit als een duivels dilemma. Ter plekke bestudeer ik ook zijn aanvraag en de afwijzing van de gemeente goed. Op basis daarvan besluiten we ter plekke samen een spoedaanvraag in te dienen bij de gemeente op grond van de Wmo.
Tijdelijk wordt het bed van Suus’ vader naar beneden gehaald. Ook wordt afgesproken dat hij de komende periode de badkamer op de eerste verdieping niet meer gebruikt. We hopen dat deze situatie niet lang hoeft te duren en dat de gemeente snel uitsluitsel geeft op onze spoedaanvraag.
Een keukentafelgesprek om zaken te verduidelijken
Namens de heer Geurtsen neem ik contact op met de gemeente om op zo kort mogelijke termijn een keukentafelgesprek te regelen. Op de dag van het gesprek ga ik weer naar de heer Geurtsen toe. De Wmo-consulent die bij het gesprek aanwezig is, licht het standpunt van de gemeente toe. Op onze beurt verduidelijken wij onze zienswijze. De consulent belooft ons dat hij de zaak zal voorleggen aan de jurist van de gemeente. De volgende middag krijg ik al een belletje van de heer Geurtsen. De gemeente blijkt gevoelig voor onze argumenten en komt met een positief besluit. De gemeente neemt met onmiddellijke ingang de ombouw-opdracht van de defecte traplift van de heer Geurtsen over. De gemeente is dan eigenaar van de omgebouwde traplift en zorgt voor verder afhandeling en onderhoud.
Zowel Suus als de heer Geurtsen zijn heel erg tevreden met mijn bemiddeling. Al met al zat er slechts drie weken tijd tussen mijn eerste huisbezoek en een goed functionerende lift.
De namen Suus en de heer Geurtsen zijn niet de werkelijke namen van mijn cliënten. Vanwege privacy heb ik andere namen gekozen.